´
Ženíšek byl malířem historických, alegorických a náboženských výjevů, portrétistou, tvůrcem nástěnných maleb a dekorativních výzdob do architektur, významným příslušníkem generace Národního divadla. Základům kresby a malby se učil u Karla Javůrka, v letech 1863–1865 a 1866–1874 studoval na pražské Akademii u Eduarda Engertha, Josefa Matyáše Trenkwalda a Jana Sweertse, školní rok 1865–1866 strávil na Akademii ve Vídni. Roku 1875 odjel přes Vídeň do Belgie, kde získal zakázku na vytvoření nástěnných obrazů na radnici v Courtray podle Sweertsových návrhů. V letech 1875–1877 prováděl společně s Josefem Tulkou a Maxmiliánem Pirnerem podle Trenkwaldových skic kartony pro okna Votivního kostela ve Vídni. Roku 1878 v době světové výstavy navštívil Paříž a v následujícím roce podnikl společně s Mikolášem Alešem studijní cestu do Itálie. V této době začal pracovat na soutěžních návrzích pro Národní divadlo; realizoval první oponu, která shořela při požáru divadla roku 1881, alegorické malby na stropě hlediště a společně s Mikolášem Alšem lunety ve foyeru. Roku 1884 navštívil Holandsko a na objednávku Josefa Šebastiana Daubka vytvořil monumentální plátno Oldřich a Božena. V letech 1885–1896 byl profesorem nově založené Uměleckoprůmyslové školy (asistentem mu byl Jakub Schikaneder) a 1896–1915 působil jako profesor pražské Akademie.
František Ženíšek
Malířka keramiky (Podobizna umělcovy matky), (1892-1896)
olej, plátno, 46 x 39 cm
značeno vpravo nahoře: F. Ženíšek
dílo prošlo uměleckohistorickou expertízou
Šárka Leubnerová
Datum: 2022
František Ženíšek
Panna Marie s Ježíškem (Sv. rodina – varianta), (1893)
olej, plátno, 70 x 78 cm
značeno vpravo dole ligaturou
dílo prošlo uměleckohistorickou expertízou
Šárka Leubnerová
Datum: 2022
Trinity Art Research je spojením restaurátorů, historiků umění a specialistů na materiálové průzkumy za účelem vysoce kvalifikovaného posuzování pravosti výtvarných děl. Jsme přesvědčeni, že zejména tyto tři disciplíny a jejich propojení v rámci uměnovědného oboru jsou směrodatné v případech, kdy se vyskytnou nejasnosti ohledně autorství, původu výtvarného díla a jeho autenticity.
Složité případy v otázce pravosti díla vyžadují hloubkový průzkum, ať v podobě archivní studie, podrobného snímkování, materiálové analýzy či srovnání malířských zvyklostí autora. Výstupem naší práce je odborná expertiza, jejíž jednotlivé složky důkladně rozebírají celkovou výstavbu obrazu a jeho zapojení do kontextu tvorby daného autora.
Vysoká kvalifikace každého z našich spolupracovníků zaručuje dokonalý vhled do jednotlivých specializací, mezioborová spolupráce je zároveň zárukou spolehlivého určení konkrétního uměleckého díla.
TAR 22 – Trinity Art Research, z. ú.
Praha
Česká republika
IČO: 17391563
Zapsaný ústav, vedený Městským soudem v Praze v rejstříku ústavů, oddíl U, vložka 1077