´
Otakar Lebeda nastoupil do Mařákovy krajinářské školy pražské Akademie v pouhých patnácti letech jako nesporný umělecký talent. Se školním ateliérem se účastnil četných exkurzí za krajinářskými motivy do okolí Prahy (Hvězda, Okoř, Zákolany), do Krkonoš, na Českomoravskou vysočinu i do jižních Čech. Občas zajížděl také za bratrem do Karlových Varů, jejichž okolí zachytil v řadě studií. V září 1897 absolvoval Akademii s výborným prospěchem a již na podzim odjel přes Mnichov do Paříže, kde dva měsíce navštěvoval Académie Colarossi. V říjnu následujícího roku se opět vydal do Francie a až do poloviny prosince pobýval v Concarneau v Bretani. Právě za tohoto pobytu vzniklo předložené plátno, přestavující v zimě nehostinné pobřeží Atlantického oceánu. Toto místo svým silným přírodním nábojem umělce natolik oslovilo, že se tam vrátil ještě v létě roku 1899, kdy nejdříve navštívil Fécamp a St. Pierre-en-Porte na severním pobřeží Bretaně a pak oblíbené Concarneau v naději, že zde obnoví své duševní síly. Do Čech se Lebeda vrátil koncem srpna, podzim strávil v Bechyni. Roku 1900 krátce pobyl na vídeňské Akademii, avšak jeho psychický stav se horšil. Léčil se v Žichovicích, ještě v březnu 1901 zažádal o Hlávkovo stipendium do Itálie, avšak 12. dubna 1901 uzavřel svůj život sebevraždou.
Otakar Lebeda
Concarneau (Sable blanc), (1898)
olej, plátno, 32,5 x 55,5 cm
značeno vlevo dole: Sable blanc Lebeda
dílo prošlo uměleckohistorickou expertízou
Šárka Leubnerová
Datum: 2016
Otakar Lebeda
Jezerní bouda, (1895 – 1896)
olej, plátno, 76 x 97 cm
značeno vpravo dole: Jezerní bouda Lebeda
dílo prošlo uměleckohistorickou expertízou
Šárka Leubnerová
Datum: 2016
Trinity Art Research je spojením restaurátorů, historiků umění a specialistů na materiálové průzkumy za účelem vysoce kvalifikovaného posuzování pravosti výtvarných děl. Jsme přesvědčeni, že zejména tyto tři disciplíny a jejich propojení v rámci uměnovědného oboru jsou směrodatné v případech, kdy se vyskytnou nejasnosti ohledně autorství, původu výtvarného díla a jeho autenticity.
Složité případy v otázce pravosti díla vyžadují hloubkový průzkum, ať v podobě archivní studie, podrobného snímkování, materiálové analýzy či srovnání malířských zvyklostí autora. Výstupem naší práce je odborná expertiza, jejíž jednotlivé složky důkladně rozebírají celkovou výstavbu obrazu a jeho zapojení do kontextu tvorby daného autora.
Vysoká kvalifikace každého z našich spolupracovníků zaručuje dokonalý vhled do jednotlivých specializací, mezioborová spolupráce je zároveň zárukou spolehlivého určení konkrétního uměleckého díla.
TAR 22 – Trinity Art Research, z. ú.
Praha
Česká republika
IČO: 17391563
Zapsaný ústav, vedený Městským soudem v Praze v rejstříku ústavů, oddíl U, vložka 1077